torsdag den 25. april 2013

Vini d' Italia i Pressen 2013: Aldo Conterno

Aldo Conterno var også presænteret af Domaine Brandis, hvilket udmøntede sig i meget små udskænkninger. Så jeg er nød til at tage et lille forbehold.
Billederne er fra producentens hjemmeside, da jeg åbentbart missede at tage billeder af dem.

Aldo Conterno hører også til gruppen af traditionalister,  så det er altså vine der har godt af lidt alder.

Barbera D' Alba "Conca Tre Pile" 2009.
Det første der møder en er en super koncentreret duft. Smagen halter pt. en smule efter, men ikke meget. Prisen er dog relativt høj for en Barbera kr. 250,- men hvis smagen kommer på niveau  med duften, kan den muligvis gå hen og blive prisen værd. En spændene vin det kunne være interessant at følge.

Il Favot 2009 er en Langhe nebbiolo og er nok den bedste Langhe jeg har smagt. Den koster godt nok også det samme som en god Barolo, men smager og dufter også som en god Barolo. Masser af nebbiolo karakter, med god balance mellem frugt, skovbund og tobak. En vin jeg seriøst overvejer at købe.

Barolo  2008 er kort fortalt navnet på deres standard Barolo. Lidt i familie med Il Favot, men mere kompleks og selvom den virker åben er syren relativt høj for en Barolo, så mund ikke den vil åbne sig endnu mere op med nogle år på langs. Den står til kr. 500,- hvilket nok lige er i overkanten som den performer nu, men jeg er sikker på den nok skal
 udvikle sig til at være et ganske godt køb, da det allerede var en af dagens bedste vine.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar