mandag den 10. juni 2013

Mitolo Shiraz Reiver 2006

Denne søndags vin, var en jeg havde smagt for et par år siden, i samme årgang vel at mærke. Dengang var det en elegant og frugtrig vin, men nu har den udviklet sig til noget helt andet.

Vinen kommer fra Barossa Valley, og kommer fra vinstokke der er gennemsnitlig 60 år gamle og har vokset i en højde af 550 meter over havoverfladen. Vinen har ligget på fad i 18 måneder.

Duften bød på masser af kød og røg, hvilket gik igen i smagen, dertil bød smagen også på en del bitterhed, nogle mørke bær jeg ikke helt kunne identificerer. Hele karakteren var mindre elegant og frugtrig, men langt mere rustik og kødfuld end tidligere. Den havde muligvis også vundet lidt i kompleksitet og fået lidt mere længde på eftersmagen.

Egentlig skulle jeg være glad for alt det, at den havde udviklet sig til en mere kompleks og karakterfuld vin, men det jeg var ude efter på dagen, var jo den vin jeg kendte, altså en frugtrig sommervin, blot med mere elegance og kompleksitet end en hverdagsvin. Elegancen var desværre ikke at finde mere, da den nu fremstod lettere bamset.

Vinen er købt på tilbud til kr. 195,- i allerød vinhandel, mod en normalpris på kr. 295,- Oprindelig synes jeg tilbudsprisen var fin i forhold til kvaliteten, men som den fremstår nu vil jeg vurderer den lidt lavere. Jeg lander på  88 Point

Ingen kommentarer:

Send en kommentar