onsdag den 3. april 2013

Clos du Mont-Olivet Châteauneuf-du-Pape La Cuvée du Papet 2004

Denne vin blev drukket til påskelammet, hvor den fungerede fint. Jeg drikker ikke så tit Rhône vine, hvilket dog er noget jeg gerne vil ændre på.
Denne vin kommer fra Clos du Mont-Olivet og er en  Châteauneuf-du-Pape og er lavet på 80% Grenache/10% Mourvedre/10% Syrah.
2004 var generelt et godt år for Châteauneuf-du-Pape uden at være et top år. Jeg hældte den på karaffel i et par timer så den fik lov at folde sig ordentligt ud.

Den har en god frugtsødme i duften, der også gik lidt igen i smagen. I smagen var der også lidt brombær solbær, kirsebær og peber. Den er kraftig, kompleks og intens som en Châteauneuf, skal være.
Resten af vinen blev først drukket på tredjedagen, hvor den var domineret af ko stald, men også havde noter af tobak, lidt lakrids og en del bitterhed. Der er ingen tvivl om at jeg bedst kunne lide den på førstedagen, hvor den var lidt friskere, men den var dog stadig flot og rank i stilen på tredjedagen.

Vinen er købt på tilbud hos Jyskvin til kr. 250,- med en normalpris på kr. 395,- Normalprisen forekommer at være for høj også selvom man må formodes at betale lidt ekstra når vinen er købt med nogle år på bagen. Tilbudsprisen er dog yderst rimelig, og som sagt skal man normalt betale lidt mere for en fuldmoden fuldblods Châteauneuf, så i det lys er det faktisk et godt køb.
Jeg giver den 91 Point

Ingen kommentarer:

Send en kommentar