lørdag den 6. juli 2013

Terre delle Falcole Chianti Classico. 2006

Denne vin har ligget 1/3 lagret på stål, 1/3 på store fade(slavonsk egetræ), og 1/3 på 1 gang brugte barrique i 10 måneder. Vinen er lavet på 100% Sangioveste.

Jeg skulle have lam til aftensmad, men havde ikke rigtig lyst til spansk vin, som jeg normalt drikker til lam. Rodfrugterne blev krydret med: Salvie, timian, rosmarin, salt og peber. Sangiovese går godt til lam, og med de nævnte krydderier endda rigtig godt. Indrømmet det matcher knap så godt som de typiske spaniolere, men det gik godt og det var det jeg havde mest lyst til på dagen.

Det første der møder en er en flot  frisk og krydret næse med peber og kirsebær som de mest dominerende noter. De gik heldigvis igen i smagen, hvilket jo altid er en god ting.
Efter at have trukket en lille smule luft, blev den mere rustik og frem for alt intens, syren er tilstede, men ikke mere dominerende end at den kan nydes uden mad. Taninerne bider pænt til i slutningen af smagen, hvilket er med til at give karakter.  Lig dertil en del bitterhed og en smule animalske toner og du har en rigtig fin vin.

Stilen  er klassisk og vellavet Chianti Classico i den tunge ende, hvilket er ret godt gået i prisklassen. Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg har en forkærlighed for de halv til heltunge vine, men her i sommervarmen er det her nærmest det perfekte kompromis for mig.

Det er en vin jeg har fået med som bonus efter et stører køb hos smallevine, men normalprisen lå vist omkring de 100,- hvilket virker yderst rimeligt. Jeg lander på 87 Point.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar