lørdag den 19. januar 2013

Gambero Rosso Vini d'Italia tour 2013 1. Del



Gambero Rosso kom til Danmark, hvilket de ikke gør så tit. Det er så vidt vides kun 3. gang de besøger os.
Arrangementet fandt sted i Molktes Palæ torsdag d. 17 Januar. Der var mere end 30 vinproducenter nogenlunde jævnt fordelt ud over Italien.
Jeg vil i den kommende tid komme med indlæg om de fleste af de vine, som jeg smagte ved denne lejlighed. Jeg giver ikke karakterer, men naturligvis min mening om de forskellige vine, efter bedste evne.

Efter en uformel pressekonference gik smagningen i gang.
Første producent jeg smagte var "Pietraventosa". En lille producent fra Puglia, der har en vingård med høj beliggenhed. Det var ejeren selv der var tilstede, en charmerende kvinde der kæmpede lidt med det engelske sprog. "Diesel engelsk kaldte hun det og det var meget betegnende for de gik meget godt, da hun først kom igang.
Ifølge programmet skulle hun have to vine med, men hun havde tre. Den første var hendes basis vin "Allegoria", lavet på 100% Primotivo. Primotivo er ikke en af min favorit druer, men denne var en af de bedste jeg har smagt. Frisk frugtrig med mørke bær, rund og behagelig. Meget klassisk, men dog med lidt mere elegance end jeg før har oplevet med denne drue. Absolut en hverdagsvin, men en god repræsentant for druen.
Den anden vin var "Ossimoro", en blandingsvin lavet på 70% Primotivo og 30% Aglianico. Den havde klart mere kant og karakter end den første, min favorit blandt de tre.
Den sidste var hendes topvin, "Riserva". Den mindede meget om den første, men med lidt mere koncentration og kompleksitet, uden at det dog er det der karakteriserer den, men ved direkte sammenligning giver det mening. Den er lidt bedre end "Allegoria", men forskellen er ikke voldsom, dog den bedste primotivo jeg har smagt til dato.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar